9 Oct 2009

Mi Tjio

Efter en intensiv sommar då jag egentligen bara befann mig på tre ställen, kemifabriken, bakom kameran eller framför datorn arbetande med bilder till kunder och nya hemsidan behövde jag en paus ifrån allt. Igår hade jag min första riktiga fotografering sedan flytten hit för 3 veckor sedan och jag blev igen påmind om att jag inte skulle kunna göra något annat. Känslan av att fotografera är mäktig och resulterar i ett skönt lyckorus. Men det krävs att det är en bra fotografering också. En fotografering som känns sådär bra i magen efteråt och som gör en aningens hög. Att man känner att man fått en connection med sitt objekt och att man lärt sig något nytt. Och den känslan fick jag verkligen av att fotografera Mi Tjio. Mi är en talangfull konstnär som efter flera års konststudier i Hong Kong nu har flyttat ihop med mig här i Berlin. Vi är goda vänner sedan många år och det känns kul att vi tillslut lyckades göra något tillsammans. Jag har fotograferat henne tidigare i sommar och det var ett nöjde även denna gång. Vi drog runt i Berlin och försökte hitta speciella ställen. Vi var ute i 3h och det resulterade i några av de bilderna du ser här nedan. De första bilderna är tagna där Berlinmuren en gång stod.
Nytt denna vecka är att jag varit på möte med den tyska fotografen Lars Borges (www.larsborges.de). Det var meningen att vi skulle ses över en kopp och prata 1 h men det blev 3 intensiva timmar innan han skulle på nytt möte. Vi diskuterade foto och livet, något som vi båda tycker är sammanflätade. Jag fotograferar för att uppleva saker och människor. En kamera är ett starkt socialt vapen som passar mig perfekt. Det var mycket givande att prata med Lars som precis som jag är porträttfotograf. Han ska bli pappa i november och har dragit ner på jobben men förhoppningsvis får jag tillfälle att assa honom några gånger under min vistelse. David Fischer är just nu i Paris, men tanken är att jag även ska assa honom när han kommer tillbaka. Tills dess ska jag försöka väcka tyskan till liv igen genom att läsa en kurs. Högstadiet here I come...

XOXO




2 comments:

  1. Så fina bilder!!!!! Gillar bilden med Mi mot en plåt/betongvägg...Wonerful!

    ReplyDelete
  2. Vad kul det är att följa dig här Isabell! Fina ord och vackra bilder.

    ReplyDelete